Skip links

برای داشتن تصویر مثبت از بدن خود، این پنج گام را بردارید!

هیچ صبحی از راه نمی‌رسد که از خواب بیدار شوید و ببینید تمام نگرانی‌ها و نارضایتی‌های شما از ظاهرتان از بین رفته و جای خود را به اعتماد به نفس و یک تصویر بدنی مثبت داده است، مگر این که روزها و شب‌های پیش از آن برای رسیدن به این موضوع تلاش کرده باشید. اگر در ابتدای مسیر ایستاده‌اید، طبیعی است که انتهای مسیر برایتان دور و صعب الوصول به نظر برسد اما همین که کمی جلو بروید همه چیز بهتر و شفاف‌تر خواهد شد. اگر نگرانی و مشغولیت ذهنی‌تان به قدری زیاد و آزاردهنده است که در زندگی شخصی، اجتماعی و حرفه‌ای شما اختلال ایجاد کرده، حضور یک روان‌شناس بالینی در کنار شما برای سپری کردن این مسیر ضروری است. اکنون این پنج قدم پیش روی شماست تا از نگرانی‌هایتان بکاهید و از ظاهر خود احساس رضایت کنید.

مراقب ذهنتان باشید.

مشغولیت بیش از اندازه به بدن می‌تواند باعث ایجاد افکار آزاردهنده و نشخوارهای فکری فرساینده شود. با این‌حال همه می‌دانیم که کنترل کردن ذهن و جلوگیری از انحراف توجه کار آسانی نیست. حتما برایتان بارها و بارها اتفاق افتاده که به خودتان آمده و متوجه شوید که مدت زیادی است جلوی آینه ایستاده‌اید و در حال وارسی اجزای صورت یا اعضای بدنتان هستید. مراقبت از ذهن به هیچ‌وجه به معنی تلاش برای مبارزه با افکار ناخوشایند نیست، بلکه به این معناست که تلاش کنید تا ظرفیت ذهنتان را برای افکار مثبت آزاد کنید و انرژی‌تان را صرف کارهای مفید و رضایت‌بخش کنید.
یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت کردن از انحراف ذهن و هجوم افکار ناخوشایند، تعیین یک زمان بخصوص برای پرداختن به افکار و نگرانی‌های مربوط به ظاهرتان است. یک زمان و مکان ثابت را برای پرداختن به افکار و نگرانی‌هایتان اختصاص دهید و اجازه ندهید این افکار هر زمان از روز به سراغتان بیایند و عملکرد و آرامش‌تان را تحت تاثیر قرار دهند. با این روش شما با افکار آزاردهنده خود مقابله نمی‌کنید، بلکه آن‌ها را کنترل و محدود می‌کنید. در این بازه زمانی ذهن شما اجازه دارد هرقدر که می‌خواهد در این افکار غرق شود و در احساسات ناشی از آن پیشروی‌کند، اما وقتی زمان به پایان می‌رسد باید افکارتان را تا فرارسیدن بازه‌ی زمانی بعدی متوقف کنید. شما می‌توانید به مرور زمان از تعداد و مدت این بازه‌های زمانی بکاهید و اگر می‌خواهید از این روش بهترین نتیجه را بگیرید، حتما با یک روان‌شناس بالینی صحبت کنید.

الگوهایی که رسانه‌ها از بدن ایده‌آل مردانه و زنانه ارائه می‌دهند را جدی نگیرید.

پوست شفافِ بدون جوش و لک، اندام تراشیده‌ی بی‌عیب و نقص، عضله‌های حجیم مردانه، شکم تخت، موهای درخشان رشک برانگیز، بینی استخوانی و گونه‌های عروسکی پرتکرارترین تصویرهای ارائه شده توسط رسانه‌ها از کیفیت ظاهری مقبول زنان و مردان است. رسانه‌ها به راحتی می‌توانند با ارائه تصویرهای غیرواقعی و استانداردهای سخت‌گیرانه بر میزان رضایتی که از بدن خود دارید تاثیر بگذارند و شما را وارد چرخه‌ی سودآور مصرف اغراق‌آمیز محصولات آرایشی و عمل‌های غیرضروری زیبایی کنند. کافیست نگاهی به حجم تولید محصولات آرایشی و مکمل‌های بدنسازی بیاندازید و حاشیه سود جراحی‌های زیبایی را محاسبه کنید تا متوجه شوید در این بازی شما کجا ایستاده‌اید. قرار گرفتن مداوم در معرض این تصاویر بدون آگاهی‌داشتن به غیرواقعی بودن آن‌ها بخصوص در سنین حساس نوجوانی و اویل جوانی اعتماد به نفس و تصویر مثبت شما از بدنتان لطمه می‌زند. ایزوله‌شدن و نادیده‌گرفتن این تصاویر نیز در دنیایی که گستردگی رسانه‌ها یکی از ویژگی‌های اساسی آن است، عملا ممکن نیست. اما لازم است همواره به خاطر داشته باشید آنچه شما در آینه با آن رو به رو می‌شوید، همان تصویر واقعی و بدون رتوشی است که همه مردان و زنان دیگر نیز در آینه می‌بینند. بدون دستکاری و مسلما همراه با ایرادهای جزئی اما منحصر به فرد.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

مقایسه‌کردن یکی از ویژگی‌های ذاتی ما انسان‌ها است. گاهی این مقایسه‌کردن‌ها میتواند به انگیزه‌ای برای پیشرفت و بهبود وضعیتی که از آن گله‌مندیم تبدیل شود. اما در غالب موارد مقایسه کردن واقعیتِ خود با تصویری گزینشی که از زندگی و شرایط دیگران داریم نه تنها به ما کمکی نمی‌کند، بلکه باعث سرخوردگی و اضطرابی آزاردهنده می‌شود. ما معمولا تند و تیزترین و بی‌رحم‌ترین منتقد خودمان هستیم و دلیل آن اینست که بهتر از هر کس دیگری به جزییات و نقص‌های ظاهری‌مان آگاهی داریم. دست‌کم به تعداد روزهای عمرتان چهره و اندامتان را در آینه دیده‌اید و این فرصت و حساسیت را داشته‌اید که بتوانید ایرادات جزئی آن را نیز کشف کنید. در حالی که اطرافیانتان و افرادی که شما نگران قضاوت آن‌ها درباره ظاهرتان هستید هرگز این ایرادات جزئی را در مورد شما متوجه نخواهند شد، همانطور که شما نیز احتمالا متوجه تمام این جزئیات در طاهر دیگران نخواهید شد. پس دست از مقایسه کردن بدن خود با دیگران بردارید و هیچ‌وقت اجازه ندهید در انتقاد از خود تا مرز ایجاد توقعات غیرواقعی پیش بروید.

اطرافیان خود را غربال کنید.

نقش اطرافیان در شکل دادن به تصویر شما از بدنتان بسیار مهم و غیرقابل انکار است. معاشرت با افرادی که بصورت‌های مختلف از شما و ظاهرتان انتقاد می‌کنند و با طعنه، جوک یا حتی توصیه‌های سلامتی ناخواسته آن را ابراز می‌کنند درست مثل دست و پا زدن در باتلاق انرژی زیادی می‌گیرد و در نهایت شما را در خود غرق می‌کند. اگر پای درددل افرادی که از ظاهر خود ناراضی‌اند یا دچار مشکلات جدی روانی مانند اختلال خودزشت‌انگاری‌اند بنشینید رد تمسخر یک دوست، همکلاسی، همکار یا عضوی از خانواده در مورد ظاهر آن‌ها را می‌توانید به وضوح احساس کنید.
اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید و اگر می‌خواهید نه تنها در مورد بدنتان بلکه در سایر زمینه‌ها نیز اعتماد به نفس خود را بازیابی کنید، در انتخاب معاشران و هم‌نشینان خود دقت کنید و با کسانی وقت بگذرانید که با آن‌ها در مورد ظاهرتان احساس امنیت کنید و از بودن با آن‌ها احساس رضایت کنید.

نعمت‌هایتان را بشمارید.

هر یک از اعضای بدنتان حلقه‌ای از زنجیره کلی سلامت شما را تشکیل می‌دهند. پوست، مو، بینی، لب‌ها، عضله‌ها و سایر اندام‌ها فرای جلوه‌ی ظاهریشان، کارکردی منحصر به فرد و غیر قابل جایگزینی دارند که ضعف یا اخلال در عملکرد یکی از آن‌ها مساوی‌ است با تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت کل بدن. درست مانند یک ساعت دیواری که یکی از چرخ‌دنده‌های آن از کار افتاده باشد.
اگر اشتغال ذهنی شما معطوف به یکی از اجزای صورت یا عضوی از بدنتان است و نسبت یه آن احساس رضایت نمی‌کنید، تلاش کنید حداقل یک نکته برای شکرگزاری درباره آن پیدا کنید. پیدا کردن نکته‌ای مثبت برای اعضای بدنتان که هر کدام سهمی به سزا در سلامت شما دارند اگرچه کار دشواری نیست اما غالبا به دلیل توجه بیش از اندازه به زیبایی از چشمان ما پنهان می‌مانند. هنگامی که در دام نشخوارهای فکری و انتقادهای بی‌رحمانه از ظاهر خود افتادید، یادآوری این نکات به شما کمک می‌کند تا عینک انتقاد و بدبینی را از جلوی چشمانتان بردارید و احساس و گفتگوی درونی خود درباره بدنتان را مثبت کنید.

نوشتن کامنت